miércoles, 12 de octubre de 2016

Com podem jugar amb els contes? Gianni Rodari ens ho explica.


En aquesta entrada volem presentar-vos algunes tècniques i recursos creatius per a explicar històries que pot resultar-vos de gran utilitat i que podeu trobar en l'obra més important de Gianni Rodari (considerat el pedagog de la imaginació): “Gramàtica de la fantasia, introducció a l'art d'explicar històries“.


En aquesta obra Rodari vol fomentar la creativitat i la imaginació des de la infància.
En aquesta obra s'encarrega de difondre una sèrie de tècniques que el seu objectiu principal és el desenvolupament de la creativitat dels xiquets, en el moment d'escriure històries i relats fantàstics.
Proposa una infinitat de jocs entre el llenguatge i la realitat (“exercicis de fantasia”). A través d'aquests jocs, obri possibilitats per a incentivar la creativitat del xiquet.
Les tècniques que s'expliciten en aquest llibre són: el binomi fantàstic, la hipòtesi fantàstica, el joguet com a personatge, el xiquet com a protagonista, el tractament de contes clàssics, rondalles, personatges de diversos materials, la construcció d'endevinalles i històries equivocades.
Creu en la capacitat transformadora del llenguatge, en el poder de la paraula per a projectar-se sobre tots els àmbits de la realitat de l'ésser humà.
Reconeix al mestre com a “animador” i promotor de la creativitat.
Rodari en aquesta obra ens deixa ben clar que la imaginació ha d'ocupar un lloc propi en l'educació.
El seu objectiu amb aquesta obra és:
L'ús total de la paraula per a tots em sembla un bon lema, de bell so democràtic. No perquè tots siguen artistes, sinó perquè ningú siga esclau (Gianni Rodari).


A continuació explicaré algunes d'elles.

El binomi fantàstic
Henry Wallon en el seu llibre Els orígens del pensament del xiquet diu que “el pensament es forma per parelles”, per exemple, la idea “bla” es forma juntament amb la idea “dur”. No es forma abans o després sinó simultàniament.

Així per a triar un binomi fantàstic és bé fer-ho mitjançant l'atzar. Per exemple: armari i gos. Un armari per si solament no sol fer riure ni plorar però formant parella amb un gos, és una altra cosa: el gos en l'armari, el gos amb l'armari, l'armari del gos, el gos sobre l'armari, etc.

El binomi ens pot oferir històries fantàstiques variades. Per exemple: L'armari del gos em sembla sobretot una bona idea per a arquitectes..Està fet per a guardar el abriguito del gos, la col·lecció dels morrions i les corretges..

Què ocorreria si…
Es tracta de fer-nos preguntes per a explicar històries. Per exemple: què ocorreria si un home es despertara transformat en un escarabat?

Per a formular una pregunta, és necessari triar a l'atzar un subjecte i un predicat. Per exemple, amb el subjecte “rius” i el predicat “volar” podria eixir: què ocorreria si tots els rius es tiraren a volar?

Vells jocs
Consisteix a retallar títols de periòdics i revistes i barrejar-los per a aconseguir notícies absurdes i/o divertides. Per exemple: Un jutge / investiga per a ser més net / davant el fracàs de les negociacions.

Una altra opció és contestar a una sèrie de preguntes que configuraran uns esdeveniments i una història: Qui era?, On estava?, Què feia?, Què va dir?, Com va acabar?, o altres preguntes que ens podem inventar. Una forma divertida pot ser que un grup o una persona responga a la primera pregunta en una fulla i la passe sense que ningú puga veure la resposta. El següent grup o persona respon a la segona i així successivament. Quan s'acaba, es llig la història completa. El mateix es pot fer a través de dibuixos.

Els contes a l'inrevés
Invertir els contes tal com es coneixen. Per exemple: Blancaneus no es troba a 7 nans sinó a 7 gegants. Com segueix la història? És aplicar la tècnica de la inversió a un conte.

Amanida de contes
Es combinen uns contes amb uns altres, barrejant personatges, llocs, esdeveniments…Per exemple: Caputxeta es troba a Pulgarcito i als seus germans…

No hay comentarios:

Publicar un comentario