martes, 1 de noviembre de 2016

CONFERÈNCIA (Dr. Joan Portell Rifà)

INFLUÈNCIA DE L'ENTORN FAMILIAR I ESCOLAR EN L'ADQUISICIÓ DE L'HÀBIT LECTOR.



Joan Portell Rifà, és pedagog, editor, escriptor i crític literari. Ha publicat diversos llibres per a petits i grans. Col·labora en diversos mitjans de comunicació ─Catalunya Ràdio, Cavall Fort, Descobrir Catalunya, El Periódico...─ i codirigeix amb Pep Molist la revista Faristol, portaveu del Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil. A més a més, coordina el programa de promoció lectora Municipi Lector. Portell, va fer una conferència a la universitat d'Alacant el dia 23 de setembre de 2016. En aquest acte, va destacar aspectes relacionats amb la influència de l'entorn familiar i escolar en l'adquisició de l'hàbit lector.



Portell divideix la lectura en tres parts diferents:

1. Per què llegir
-Per guanyar-se millor la vida (desenvolupar les habilitats de comunicació).
-Per a poder optar i dubtar (triar les opcions més adequades).
-Per viure més d'una vida (desenvolupar la imaginació).

2. Què voleu saber?
-Com a futurs docents, és fonamental un model de recerca (un model d'aplicació a l'escola).
-Aquest model, es crea amb la transversalitat d'uns elements bàsics:

     2.1 Marc teòric
      -Estudis d'hàbits lectors en un moment determinat, amb la referència de: PISA, Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil.

     2.2 Metodologia
      -Objectius de recerca, fer preguntes, enquestes, recollida de dades i transcripció.

     2.3 Anàlisi dels resultats
       -Fer comparacions.
       -Conclusions.

     2.4 Conclusions
      -Es pot afirmar que l'hàbit lector està relacionat amb el nivell d'estudis que assolirà el lector i/o a la inversa. 
      -Un xiquet al qui li han llegit de xicotet, té més possibilitats, de tenir més estudis de major. 
     -L'escola no substitueix a la família (aplicar currículums individuals d'hàbits lectors).
      -Més lectores les dones que els homes.
   
3. Qui ensenya a llegir?
-La família: ha de fomentar l'adquisició d'hàbits lectors.

-L'escola: aplicació del mestre d'uns currículums individualitzats d'hàbits lectors. 


    



No hay comentarios:

Publicar un comentario